Menu

Wywiad - Wes Gałczyński, amerykański gitarzysta ze Stalowej Woli !

Wes Gałczyński & Power Train, rozmawia Jerzy Szlachta:

1.    Opowiedz nam o kulisach powstania Twojej formacji…

W maju 2012 r. Występowałem na „Dniach Stalowej Woli”. Było to jeszcze okres, kiedy występowałem solo. Po występie, z tyłu sceny, podszedł do mnie Marek Raduli gratulując mi udanego występu. Zasugerował żebym „dokoptował” sobie jakąś sekcję i będzie to brzmiało jeszcze lepiej. Jeszcze tego samego dnia moja córka Basia poznała mnie z Pawłem Gielarkiem i Janem Kiedrzyńskim, którzy tego samego dnia mieli występ z innym zespołem. Zapytałem ich, czy interesowałaby ich taka współpraca. Obaj byli bardzo chętni, bo słuchali mojego występu i to im się podobało. Poza tym, nigdy nie grali bluesa (śmiech) i pragnęli kolejnych doświadczeń no i oczywiście kolejnego źródła dochodów (śmiech). Nasz debiut mieliśmy już w miesiąc poźniej. Zagraliśmy na zlocie motocyklowym w Jeziórku. Potem przyszły, występy klubowe, plenerowe, festiwal, Przeworsk Blues Festival, Jimiway Blues Festival, a potem 35 Rawa Blues Festival, gdzie udało nam się zagrać na dużej scenie.

2.    Dlaczego blues ?

Blues był ze mną od czasów wczesnego nastolatka. Nie miałem innego wyboru, bo  mój wspaniały brat był wtedy w fazie poszukiwań i odkrywnia siebie i musiałem słuachać tego, czego słuchał on (śmiech). Wychowywałem się więc z Deep Purple, Led Zepplin, Budgie, Black Sabath, Jimi Hendrix, Muddy Watters, John Mayal. Pomimo swoistego rodzaju przymusu, ta muzyka do mnie trafiała. Na całe szczęście (śmiech). To mój brat przyniósł kiedyś do domu gitarę i uczył się grać. Potem prosiłem go, aby nauczył mnie tego, czego on się właśnie nauczył. Był to jednak repertuar typowo ogniskowy i rzadko udało mi się grać kawałki typu „Dziewczyna o perłowych włosach” OMEGI. To był wtedy hit! „Schody do Nieba” Led Zepplin grali wtedy tylko najlepsi lokalni gitarzyści (śmiech). Dziś w repertuarze koncertowym mamy kilka typowo bluesowyche kawałków, ale w przeważającej ilości poruszamy się w klimatach bardziej bluesowo-rockowym  z amerykańskim sznytem. Jeden z recenzentów naszej płyty określił styl płyty jako heavy blues-rock, ale cóż innego mogło wyjść z połaczenia blueasmana z punkowcem, którym jest Paweł i muppetowym „The Animal”, wulkanem energii, którym jest Jan (śmiech).

3.    Grania bluesa nauczyłeś się zapewne przebywając w Stanach Zjednoczonych…

To prawda, że spędziłem tam sporą część dorosłego życia, ale nie tam uczyłem się grać bluesa. Tam poczułem tylko, że to jedynie miejsce, gdzie mógł powstać blues. Bluesa tak naprawdę uczyłem się całe życie, potem mając 44 lata nauczyłem się go trochę grać na gitrze. Jimi Hendrix powiedział kiedyż, że bluesa gra się łatwo, ale trudno go poczuć (śmiech).
Jakkolwiek osobliwie to może brzmieć, to ojczyzna Bono, czy Rory Gallagher’a była miejscem, gdzie bluesowi poświęciłem najwięcej czasu, bo aż 2.5 roku (śmiech). To był znowu czas emigracji zarobkowej, podobnie jak wcześniej w  Stanach. Samotne wieczory w pokoiku 6m kw. sprzyjały twórczo i był to czas, kiedy postanowiełm nadrabiać zaległości z młodości. Czy się go nauczyłem? Na pewno nie, ale wszystko przede mną (śmiech).

4.    Twoja ulubiona technika to slide…dlaczego ?

Zawsze urzekała mnie ta technika, ale ile bym na przestrzeni czasu tych rurek nie kupił, żadna nigdy nie chciała „działać” (śmiech). Było to poza moim zasięgiem i przekonanie, że mój poziom umiejętności tego nie jest w stanie osiągnąć. Dziś wiem, że porywałem się  z motyką na słońce, bo chciałem grać „slidem” na gitarze w strou standardowym, co jest najwyższą szkołą jazdy gry tą techniką. Dopiero w Irlandii rozpocząwszy 44 rok życia  dowiedziałem się o otwartych strojach gitary (śmiech). Zgłębijąc tę tajemnicę zaczynałem wreszcie grać to, co było poza moim zasięgiem przez tak długo. Ucząc sie różnych kawałków korzystając z wiedzy youtube.com bezwiednie „budował” mi się późniejszy repertuar, który składał się głównie  z utworów bluesowych. Dziś grając tą techniką po prostu nadrabiam długie zaległości z czasów, kiedy pragnąłem nią grać (śmiech).

5.    Jakiej marki gitar używasz ?

Nie mam ani jednej gitary uważanej za gitarę  z wyższej półki, a szkoda (śmiech). Miałem kiedyś Amerykańskiego Telecastera, którego kupiłem w sklepie „Sam Ash” w Manhattanie, ale sprzedałem go, żeby kupić lepszy wzmacniacz. Moje gitary SĄ trochę dziwne, bo tylko dwie mają sześć strun, reszta ma albo cztery, albo dwie struny, a każda z gitar jest inaczej nastrojona. Większość repertuaru gram w strojach otwartych. Tak więc, ograniczając się do gitar, których używam na koncertach - mam meksykańskiego Fendera, który kupiłem w Stanach w latach 90-tych, który jest gorszy pod względem wykonania od dzisiejszych „chińczyków”, używam rodzimej produkcji Defila „Jowitę”, modyfikowaną na 4-strunówkę przez naszego basistę Pawła Gielarka o osobliwym układzie strun, modyfikowaną 4-strunową Jolanę „Hurricane”, 6-strunowego Squire’a, 6-strunowego Defila „Jowitę” oraz 2-strunowy Diddley Bow w całości wykonany przez Pawła z poradzieckiego pudełka na gwoździe i trzonka z mopa (śmiech). To o nim jest piosenka „Two String Boogie” na naszej płycie. Defile wbrew wszystkim pozorom bardzo dobrze brzmią z moimi wzmacniaczami.

6.    Jak powstawała Wasza najnowsza płyta…

Płyta „powstawała” od początku naszej znajomości (śmiech). Chęci były, gorzej było z możliwościami. Może to i dobrze, bo z czasem dorobilismy się autorskiego materiału, a z graniem cover’ów różnie to bywa. Motorem napędowym do poważnego zajęcia się tematem był rozmowa z redaktorem Janem Chojanckim za kulisami 35 Rowa Blues Festiwal, kiedy powiedział nam, że gdybyśmy mieli cos zarejestrowane, żeby mu wysłać, to nas zaprezentuje na antenie Trójki w programie „Bielszy odcień bluesa”. Był to bodziec na tyle silny, że wkrtóce weszliśmy do studio nagrywać. Ale bez wsparcia naszych fanów nie byłoby to szybko możliwe. Bez ich zaangażowania i chojności pewnie szybko by się nie udało. Wsparli nas na tyle, że mogliśmy rozpocząć prace. Po drodze nie obyło się bez nieprzwidzianych problemów oddalając w czasie kolejne terminy ukazania się płyty, ale udało nam się wreszcie zakończyć mix i mastering w październiku 2016 r., a 25 listopada zaprezentowaliśmy światu nasz produkt.

7.    Jesteście nominowani do nagrody Werbel 2016 – Polskiego Radia Rzeszów…liczycie na sukces w zalewie post rockowych czy nawet popowych produkcji…

Traktujemy to jaką kolejną formę promocji naszej płyty i swoistego rodzaju zabawę. Jak wygramy, uznamy to za sukces i będzimy się mogli pochwalić kolejnym osiągnięciem (śmiech). Dotychczasowe wyniki głosowania smsowego nie dają nam jednak dużo nadziei (śmiech).

8.    Ostatni zagrał Was Wojciech Mann w trójce…to chyba duże wyróżnienie…

Tak. 23 stycznia Wojciech Mann rozpoczął swoją audycję „Maniak po ciemku” od zaprezentowania dwóch utworów z naszej płyty - nasz sztandarowy „My Woman” i „Get Clean”. Sypnął też dobrym słowem i dał nam świetne referencje (śmiech). Na profilu „Wes Gałczyński & Power Train” jest do odsłuchania poświęcony nam fragment tej audycji. To dla nas wielkie wyróżnienie. Ktoś napisał pod postem z linkiem do audacji, że „macie referencje Pana Manna. Najlepsze z najlepszych.”. Po cichu liczymy na kolejne ikony „Trójki”, że spodoba im się nasza płyta na tyle, żeby podzielić się ze swoimi słuchaczami. Kto wie, może „My Woman”, abo „I’ll Sleep When I Die” wejdzie na jakąś listę? Oby nie na zakazaną (śmiech).

9.    Przedstaw pozostałych muzyków…

Od samego początku graliśmy w składzie:  Paweł Gielrark (bas) i Jan Kiedrzyński (perkusja). Ze względu na pewne zawirowania losowe Jan wyjechał do Holandii i grywa z nami, kiedy jest w kraju. Płytę nagraliśmy z Arkiem Rębiszem – bębniarzem formacji „Ziyo”, który w potrzebie zaoferował nam pomoc w nagraniu. Paweł to multiinstrumentalista, bardzo uzdolniony i wszechstronny muzyk. To jemu przypisuję największy udział w brzmieniu naszej płyty. Od samego początku miał swój koncept i udało się to zrealizować. Paweł powiedział mi kiedyś, „odkąd Cię poznałem, Gałczyński, wydałem na efekty blisko 6 tysięcy i zostałem lutnikiem”.  No i nie ma juz tylko jednego basu, bo ma ich trzy (śmiech). Jan zawsze wnosił do zespołu element humoru i jest świetnym koncertowym showmanem, prawie tak doskonałym jakim jest bębniarzem.

Dziękuję za wywiad.

Dziękujemy i pozdrawiamy.

Zdjęcia pochodzą z archiwum artysty.
Czytaj dalej...

Retrospective - Robert Kusik - wywiad

Zapraszam do wysłuchania rozmowy z perkusistą zespołu Retrospective - Robertem Kusikiem

RETROSPECTIVE

Mająca wśród progresywnej publiczności spore uznanie grupa Retrospective prezentuje z goła odmienne spojrzenie na muzykę prog rockową. Na swoim najnowszym wydawnictwie „Re:Search” zespół z powodzeniem łączy bardziej drapieżne oblicze prog metalu, z rozmarzoną melodyjnością art rocka. Agresywne riffy napędzane wyrazistą linią basu przeplatają się z przestrzennymi gitarowymi solówkami. Całości dopełniają stojące jakby w kontraście wokale. Mocny głos Jakuba Roszaka tworzy unikalny, balansujący na krawędzi liryzmu i szaleństwa klimat, a delikatna barwa głosu Beaty Łagody dodaje muzyce Retrospective spokoju i ukojenia. Ta szalona mieszanka doskonale sprawdziła się na poprzednim albumie „Lost In Perception”. Krążek uznany został przez kilka polskich portali za najlepsze progresywne wydawnictwo 2012 roku. Czy podobnie będzie z „Re:Search”? O tym najlepiej przekonać się na żywo, w czasie trasy promującej to wydawnictwo. Retrospective to bowiem prawdziwy żywioł właśnie na koncertach!

Retrospective to: Jakub Roszak, Beata Łagoda, Łukasz Marszałek, Maciej Klimek, Robert Kusik, Alan Szczepaniak
Czytaj dalej...

Sylwester Zimon - The Sabała Bacała - wywiad

„Urodzeni w PRLu” od The Sabała Bacała - posłuchaj wywiadu !

Druga płyta The Sabała Bacała ukazała się 28 grudnia 2016 roku. „Urodzeni w PRLu” to nowa porcja melodyjnych punk-rockowych numerów w charakterystycznym dla grupy stylu.

Utworem promującym płytę jest inspirowany książką Chucka Palahniuka numer „Carpe dzień (Fight Club)” z gościnnym udziałem Jakuba „Stana” Stańskiego z Warsaw Dolls. Na płycie można usłyszeć także Karola Pankiewicza z Mindfield, Pawła Leniarta z folk-metalowej grupy Diaboł Boruta, Łukasza Dudka i Kasię Ruszałę.

>> Link do utworu: https://youtu.be/dwDSO1kP7dY <<

– Płyta „Urodzeni w PRLu” pokazuje współczesny świat widziany z perspektywy trzydziestoletniej młodzieży, czyli dzieciaków takich jak my, wychowanych na trzepaku, bez dostępu do internetu i portali społecznościowych – mówi Sylwester, wokalista, gitarzysta i autor tekstów The Sabała Bacała. – Nie wszystko nam się podoba i na nowej płycie wyraźnie to pokazujemy. Jest ostrzej, konkretniej i bardziej emocjonalnie niż na debiucie. Na pewno nie zabraknie zaskoczeń.

Oprócz własnych utworów na płycie znalazł się cover legendarnej grupy Ramones, „The KKK took my baby away”, będący zapowiedzią płyty „Ramones Maniacs Poland”, która ukaże się w 2017 roku.

The Sabała Bacała to jeden z najbardziej aktywnych zespołów punk rockowych z Podkarpacia. Mają na koncie wydaną w 2013 roku debiutancką płytę „W końcu!”, obecność na polskich i europejskich składankach oraz ponad 100 zagranych koncertów. Zespół wystąpił na takich festiwalach jak Cieszanów Rock Festiwal, Altefrest Pankowisko czy Rock Nad Sanem.

Tracklista:

1.       Carpe dzień (fight club) (gość Jakub „Stan” Stański / Warsaw Dolls)

2.       Wara od mych marzeń (gość Paweł Leniart / Diaboł Boruta)

3.       Nie słuchaj dobrych rad

4.       1985

5.       Post punk w post normalnym świecie

6.       Pozdrowienia z linii frontu (gość Karol „Panku” Pankiewicz / Mindfield)

7.       The KKK took my baby away

8.       Jesteś piękna, gdy... (gość Kasia Ruszała)

9.       Punkowa legitymacja.

Strona internetowa zespołu: www.thesabalabacala.com
Czytaj dalej...

P.A.G.E wywiad

Zespół powstał w 2013 roku. Członkowie grupy spotkali się wcześniej w zespole New Gephard. Nazwa została  zaczerpnięta z dawnego zespołu wokalisty Jakuba, któremu nie było dane wyjść z garażu. Zgrany kwintet zapisuje nową stronę swej historii w rozdziale.... Ciężkie brzmienie. Charakterystyczne dla zespołu są kompozycje oparte na ciężkim brzmieniu gitar i melodyjnych refrenach oraz mocne, czasem dosadne teksty mówiące o sprawach, które są dla nas słuchaczy niewygodne.  P.A.G.E zagrał ponad 100 koncertów w różnych stronach Polski. Dzielił scenę z czołówką polskiej sceny rockowej. Ma na swoim koncie także występy na festiwalach w kraju jak i za granicą. Ponadto odniósł sukcesy na licznych przeglądach. P.A.G.E to zespół nieokiełznany i lubi wdzierać się w umysły słuchaczy i pozostawiać tam niezapomniane wrażenia.
Obecnie zespół wydał swoją debiutancką płytę pt ”ONLINE”
Zespół występuje w składzie:
Jakub Chmiel - wokal
Wojciech Maślany - gitara rytmiczna
Marcin Chodorowski - gitara solowa
Łukasz Tomkiewicz - perkusja
Adrian „Adik” Jarosz - bas

www.page.art.pl
https://www.facebook.com/PAGE.band.art/
Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Booking :
Wojciech Maślany 607563185
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Czytaj dalej...

Ampera-Kuba Bociąga-wywiad

W piątek 16 grudnia, nakładem wytwórni Fonografika, ukaże się debiutancka płyta częstochowskiej grupy AmperA zatytułowana „4Strony”.
Płyta "4 Strony" to akustyczny rock w najlepszym gatunku. Muzyka zespołu to połączenie różnych stylów i inspiracji muzycznych m.in. rocka, bluesa, reggae, country czy popu. Teksty często nawiązują do wojaży i życiowych doświadczeń wokalisty, który od wielu lat podróżuje i zwiedził już ponad 60 krajów na całym globie. Są to opowieści o miłości, tęsknocie za podróżą i odległymi krajami oraz o przyjaźniach i relacjach z ludźmi na całym świecie.
Czytaj dalej...

Torture of Hypocrisy wywiad z Tomkiem Krysiakiem

Torture of Hypocrisy to groove metalowa grupa założona w 2007 roku w Mikołajkach. Pierwsze demo zostało wydane w 2009 r. Rok później zespół wydał debiutancki album "Random Perspectives of Reality", a także opublikował teledysk do utworu "Last Logical Process". W 2013 r. zespół opublikował dobrze przyjęty singel "Mass Murder Mechanism", który został umieszczony na składance MUSICK MAGAZINE "Budząc umarłych". Posłuchajcie wywiadu z Tomkiem Krysiakiem.
Czytaj dalej...
Subskrybuj to źródło RSS