Menu

Toń z nowym singlem 'Wszyscy Toniemy' i 12 gości trasy koncertowej

Zeszłoroczny debiut zespołu Toń okazał się jednym z największych sukcesów polskich debiutantów na scenie stoner. Ich album na yt odsłuchano już ponad 150 tysięcy razy, a pierwszy nakład płyty wyprzedał się w dwa miesiące po premierze. Teraz zespół zapowiedział wydanie splita z zespołem Weedcraft. Zapowiada go nowy utwór 'Wszyscy Toniemy'.

Poza tym na trasie 'Diabły, jelenie, chwasty, korzenie' ogłoszonych zostało 12 zespołów które pojawią się jako goście specjalni na wspólnych koncertach Toni z Weedcraft.

TOŃ łączy elementy stonera, psychodeli i post-punka z motywami ludowymi, leśnymi, aż po metalową ekstremę. Grają razem muzykę z pogranicza jawy i snu, w której ciężar i gardłowy krzyk mieszają się z harmonią, wyrazistym kobiecym wokalem i subtelnością.

'Wszyscy toniemy' to jeden z dwóch utworów Toni, które znajdą się na wspólnym wydawnictwie "Księgi Wieczyste" po Stronie A - Grunty Leśne. Strona B - Grunty Rolne zostanie zapełniona dwoma utworami od zespołu Weedcraft. Premiera wydawnictwa planowana jest na 14 lutego.

'Wszyscy toniemy' to prawie 10 minutowa podróż przez rozważania na temat kruchości i nieprzewidywalności życia, związanego z tym lęku oraz procesu godzenia się z losem nawet w najtrudniejszych chwilach. Utwór ma charakter dyptyku.


"Księgi Wieczyste"

TOŃ | Strona A GRUNTY LEŚNE

1. Wszyscy toniemy

2. Dziennik. Dzień pierwszy

WEEDCRAFT | Strona B GRUNTY ROLNE

1. Grzybnia

2. Gałąź nośna

Wspólna z zespołem Weedcraft trasa 'Diabły, jelenie, chwasty, korzenie' to 16 koncertów w całej Polsce. Organizatorami trasy są Sarniak i Deerhunter Booking. Lista koncertów i bilety pod tym linkiem: https://linktr.ee/ton_weedcraft_2025

Na trasie pojawią się goście specjalni. 12 zespołów, które pojawią się w różnych miastach na trasie to: Power Plant, Extensa, The Howling Eye, Optical Sun, Black Philip, Smoke Rites, Neon Mud, Daffodil Pill, Astral Nomad, Galileous, Engraver i Wąż.

źródło: Filip Sarniak
Czytaj dalej...

Krakowska Spinofonia wydała trzeci album

Spinofonia to rockowy projekt muzyczny zawiązany przez Dawida Kielara w 2012 roku w Krakowie. Projekt zakładający fuzje muzyki rock-metal z wieloma innymi gatunkami.
W tej stylistyce powstała debiutancka płyta zespołu wydana nakładem własnym w maju 2013 r. Na krążku wybrzmiewało trochę rocka, metalu, pop-rocka, progresji, funky-jazzu, folku czy klimatycznych ballad. 10 utworów będących niczym pudełko czekoladek. Swego rodzaju reklamówka potencjału twórczego projektu.
6 lat później w sieci udostępniony został drugi album Spinofonii jednakże wyprodukowany jako muzyka elektroniczna bez żywych instrumentów. Stylistyka była podobnie różnorodna jak na debiutanckiej płycie ale 15 powstałych utworów podzielona została wg. określonego rodzaju muzyki.

Po kolejnych 6 długich latach Spinofonia powraca z nową muzyką wchodząc w 2025 r.z trzecim albumem „Spinofonia III”. Zamysłem powstania trzeciego krążka było nagranie materiału chwytliwego ale też zdecydowanie bardziej spójnego niż poprzednie. Płyta będąc instrumentalnym albumem przedstawiającym coś na kształt ilustracyjnego rock –
metalu prezentuje słuchaczowi 6 rozbudowanych kompozycji. Jest zatem melodyjnie, gitarowo z pazurem, lirycznie i nieco progresywnie. Pośród zastępów gitar, mięsistego basu, bębnów i rozmaitych perkusjonaliów, pojawiają się dźwięki pianina, syntezatorów, skrzypiec a nawet liry korbowej.

W nagraniach pojawiło się wiele osób i instrumentalistów z którymi liderowi grupy przyszło grać lub współpracować przez lata na różnych etapach muzykowania.Są to gitarzyści: Tomasz Kotliński (ex-Open Access, ex-Fkrutce), Michał Walawender (Ex-Dratsums) Tomasz Tatara (ex-Bastard, ex-Suspectus), Arkadiusz Palacz (Ex-Suspectus).Piotr Kruk basista z krakowskiej kapeli Mastemey oraz skrzypek i lirnik Kuba Janicki (Ex-OpenAccess). Dawid Kielar odpowiada natomiast za kompozycje muzyki, partie bębnów i wszelkiej maści instrumenty klawiszowe. Nagraniami, miksem i masteringiem zajął się Maksymilian Szelęgiewicz (Studio Nagrań w CKPodgórze Kraków) znany szerszej publiczności jako gitarzysta
zespołu Roberta Kasprzyckiego.

Każdy z muzyków prezentuje odmienną stylistykę gry a w przypadku gitarzystów zastosowano alternatywne sposoby nagrywania gitar co nadaje tej płycie różnorodności
w brzmieniu. Brak wokali na krążku nie stanowi jednak bariery w odbiorze muzyki. Całość albumu to nieco ponad 30 minut. Koncepcja krążka oraz oprawa graficzna to zamysł
kompozytora albumu.

Każdy utwór w zamierzeniu ma przybliżyć słuchaczowi wyobrażenie jakiegoś tematu.

1. Zegar pewnej epoki (czas: 6:55)
2. Ciężar obojętności (czas: 5:43)
3. Na skrzydłach (czas: 4:59)
4. Za horyzontem Żagli (czas: 2:19)
5. Ślepy Instynkt (czas: 5:44)
6. Pocałunek (czas: 5:47)

„Spinofonia III” to mieszanka gitarowego grania w klimatach hard rocka, heavy, groove i prog metalu z momentami melodeath i nutą folku, ekspresyjnymi partiami solowymi i melodyjnymi partiami instrumentów klawiszowych.

Muzyka to czas a czas przy niej nie może być zmarnowany. Muzyka powinna intrygować i inspirować. Jednakże jak to wszystko wyszło Spinofonii na swoim trzecim krążku słuchacz oceni już sam.
Zespół na kanale YT zamieścił również raporty ze studia pokazujące proces powstawania i nagrywania nowej muzyki.

Obecny skład:

Dawid Kielar – Kompozycja, Perkusja i instrumenty klawiszowe (utwory 1-6)
Michał Walawender – Gitary (w utworze 1 i 6)
Tomasz Kotliński – Gitary (w utworze 2)
Arkadiusz Palacz – Gitary (w utworze 3)
Tomasz Tatara – Gitary (w utworze 5)
Piotr Kruk – Gitara basowa (w utworze 1,2,3,5 i 6)
Jakub Janicki – Skrzypce i Lira Korbowa (w utworze 4)

źródło: managament
Czytaj dalej...

Poznańska kapela DEATH REAPERS ujawnia klip do nowego singla

Poznański zespół DEATH REAPERS, reprezentujący świeże podejście do melodyjnego death metalu, wydał teledysk do nowego singla „Wear Your Leather Proud" .

Death Reapers to zespół założony w 2019 roku, obecnie mający siedzibę w Poznaniu, reprezentujący świeże spojrzenie na melodyjny death metal! Ich teksty eksplorują tematy takie jak wyrwanie się z rutyny i samotności. Death Reapers wnoszą na scenę nieograniczoną energię, teraz bardziej niż kiedykolwiek! Ich występy i dynamiczna obecność na scenie pobudzają publiczność. Zespół ma na celu poszerzenie swojej bazy fanów na całym świecie, kontynuując rozwój poza Polską.

Po zagraniu wielu koncertów, nabierają rozpędu, przyciągając coraz większą rzeszę fanów na polskiej scenie metalowej. Zdobyli znaczną uwagę po wydaniu swojej drugiej EP-ki „The New Beginning", która otrzymała entuzjastyczne recenzje i przyciągnęła zainteresowanie fanów metalu i krytyków. Ich rozpoznawalność wzrosła na arenie międzynarodowej po tym, jak zostali zaprezentowani w magazynie Metalsucks.

Ten utwór to idealne połączenie melodyjnego death metalu z przesłaniem dumy i wolności. To hymn dla tych, którzy żyją według własnych zasad. Utwór został w całości nagrany przez zespół. Całość zmiksował i zmasterował Hubert Potomski - główny gitarzysta zespołu. Okładkę singla stworzył również zespół.


źródło: Solid Rock PR
Czytaj dalej...

Nowy album Flor De Loto - Cosmos już dostępny !

Flor de Loto to zespół, znany z unikalnego połączenia andyjskich wpływów, potężnych riffów gitarowych i skomplikowanych struktur rytmicznych, ponownie wyznacza nowe granice w muzyce prog-folk. COSMOS to nie tylko mistrzowskie połączenie tych elementów, ale także gościnne występy dwóch gigantów wokalnych – Ray'a Aldera (Fates Warning) i Mike'a DiMeo (ex-Riot, ex-Masterplan). Ich obecność nadaje albumowi zupełnie nowy wymiar. Ray Alder, z jego charakterystycznym głosem, wprowadza element rockowej siły, a Mike DiMeo dodaje energii, która wznosi każdy utwór na wyższy poziom. Razem z zespołem tworzą niezwykłą harmonię, która wzbogaca melodie Flor de Loto o wyrazistą, ostrą krawędź rocka.

źródło: OSKAR Records
Czytaj dalej...

“Against The Wind” (feat. Kenny Leckremo) – nowy singiel i video AVANTASII!

Rockowo-metalowa sensacja AVANTASIA wydała właśnie nowy singiel „Against The Wind” z nadchodzącego albumu „Here Be Dragons”, który ukaże się 28 lutego 2025 nakładem Napalm Records! W heavy metalowym numerze występuje wokalista H.E.A.T. Kenny Leckremo i utwór ten stanowi kolejny dowód na wszechstronność kultowego brzmienia AVANTASII.

Sukces AVANTASII zaowocował setkami milionów streamów, złotymi nagrodami i albumami, które zajmowały pierwsze miejsca na listach przebojów, a także wyprzedanymi trasami koncertowymi i występami na największych festiwalach, ugruntowując pozycję zespołu na samym szczycie międzynarodowej sceny metalowej. Dziesiąty album studyjny AVANTASII ma zaskoczyć starych i nowych fanów mnóstwem świeżych pejzaży dźwiękowych, a zespół zaprezentuje swój najbardziej monumentalny występ w historii na arenach w całej Europie wraz z główną trasą koncertową „Here Be Dragons”, która rozpocznie się w marcu.

„‚Against The Wind’ to hymnowa rakieta o szybszym tempie, która zawiera wiele z tego, co reprezentuje AVANTASIA. To, co szczególnie podoba mi się w tej piosence, to połączenie szybkości i mocy z podnoszącą na duchu i uszczęśliwiającą harmonią i melodyjnością. Ogarnia Cię z całą siłą, ale ciągnie Cię w lepsze miejsce, dodaje sił i zachęca do pozostania wiernym sobie nawet przy niesprzyjającym wietrze i wzniesienia środkowego palca tym, którzy chcą uniemożliwić Ci bycie sobą.

Muzycznie i wokalnie jest to dość wymagający utwór, bo potrzebny jest pełen zestaw umiejętności power metalowego wokalisty, ale ma w sobie pewien luźny klimat podróży, także w niektórych miejscach, które wymagają zupełnie innego sposobu odczuwania utworu. Szukałem więc partnera wokalnego, który miałby umiejętności metalowe i spory zakres, ale także rozumiałby pochodzenie piosenkarzy takich jak Sam Cooke czy Steve Perry. I wiedziałem, że Kenny Leckremo z H.e.a.t będzie w stanie tego dokonać. Z całą skromnością: myślę, że oboje brzmimy tutaj razem niesamowicie. Kocham tę piosenkę!”

Wyposażony w absolutnie niezbędne elementy brzmienia AVANTASII, takie jak urzekające chóry i teatralne elementy symfonicznego metalu, wszechstronnie utalentowany geniusz i frontman Tobias Sammet zaskakuje także starych i nowych fanów mnóstwem intrygujących, świeżych pejzaży dźwiękowych na „Here Be Dragons”. Album nadaje słynnemu brzmieniu AVANTASII, które było starannie tworzone przez ćwierć wieku, ekscytujący i potężny charakter. Nowy krążek jest najbardziej spójnym i zwięzłym dziełem sztuki, jakie kiedykolwiek stworzył zespół.

AVANTASIA nie wykazuje żadnych oznak spowolnienia – wkrótce po wydaniu ”Here Be Dragons” zespół wyruszy w obszerną trasę koncertową po Europie, obiecując fanom niezapomniane wrażenia dzięki swojej największej i najbardziej epickiej produkcji w historii.

Zgodnie z tradycją AVANTASII, nowy album jest bogaty w żywe opowieści i kinowe klimaty, nie wspominając o najwyższym poziomie muzykalności. Otwierająca kompozycja „Creepshow” jest bez wątpienia jednym z najbardziej chwytliwych utworów w ich karierze. Energetyzujący, przyszłościowy hit naprawdę wita słuchacza w nowej erze AVANTASII i będzie integralną częścią spektakularnych występów na żywo zespołu. Z kolei niesamowity numer tytułowy „Here Be Dragons” jest klasyczną piosenką AVANTASII i, mając prawie dziewięć minut, jest zdecydowanie najdłuższą na albumie. Kinowe, mroczne pejzaże dźwiękowe „The Witch” urzekają i doskonale wspierają fabułę utworu. Emocjonalne, wieloaspektowe występy wokalne hipnotyzują w „Avalon”, podczas gdy heavymetalowy numer „Against The Wind” służy jako kolejny dowód wszechstronności brzmienia AVANTASII. Zachowując równowagę i spójność, “Here Be Dragons” jest bez wątpienia jak dotąd najpotężniejszym albumem AVANTASII.

10-ścieżkowa propozycja została w całości napisana i skomponowana przez samego Tobiasa Sammeta, wyprodukowana i nagrana przez Tobiasa Sammeta wraz z Saschą Paethem, zmiksowana przez Sashę Paetha i zmasterowana przez Michaela Rodenberga. Oszałamiająca okładka została ponownie stworzona przez uznanego brytyjskiego artystę fantasy Rodneya Matthewsa. „Here Be Dragons” oznacza kolejne arcydzieło w katalogu AVANTASII, pozostawiając zarówno fanów, jak i krytyków bez słowa i udowadniając pozycję zespołu jako głównej siły w świecie rocka i metalu! “Here Be Dragons” jest już dostępny w przedsprzedaży w kilku ekscytujących edycjach, z dodatkowymi albumami w wybranych limitowanych formatach.

Lista utworów:
1 Creepshow
2 Here Be Dragons
3 The Moorlands At Twilight
4 The Witch
5 Phantasmagoria
6 Bring On The Night
7 Unleash The Kraken
8 Avalon
9 Against The Wind
10 Everybody's Here Until The End

źródło: press
Czytaj dalej...

PATRIARKH święci triumfy na OLiS!

PATRIARKH (niegdyś znany jako Batushka) wraz ze swoim koncept albumem zatytułowanym "PROPHET ILJA / ПРОРОК ИЛИЯ" uplasował się na pierwszych pozycjach (CD, LP) oficjalnej listy sprzedaży OLiS w Polsce!

Premiera płyty miała miejsce 3 stycznia 2025.

PATRIARKH to nowe wcielenie Batushki, która zmieniła nazwę i 5 lat po wydaniu kontrowersyjnego „Hospodi", wraca z nowym, koncepcyjnym albumem „Prorok Ilja". Nowa płyta zespołu to prawdziwa historia, która wydarzyła się na Podlasiu (terenów skąd pochodzi zespół), a dokładnie we wsi Grzybowszczyzna, w latach 30-tych i 40-tych ubiegłego wieku. Płyta przenosi słuchacza w świat Eliasza Klimowicza, czyli tytułowego - Proroka Ilję, niepiśmiennego chłopa, który był przywódcą prawosławnej Sekty Grzybowskiej, działającej jeszcze do lat 60-tych XX wieku, kultywującej i przekazującej historię samozwańczego proroka. Płyta przynosi 8 zupełnie nowych kompozycji. Zespół, by opowiedzieć tą ciekawą historię korzysta z arsenału instrumentów ludowych takich jak: tagelharpa, mandolina, mandocello, hurdy gurdy czy cymbały strunowe, ale też orkiestry symfonicznej, kobiecych wokali i męskich chórów. Tak jak poprzednio w muzyce Batushki tak i u Patriarkh sakralność prawosławna, miesza się z black i doom metalem, jednak teraz w dużej mierze wzbogacona jest o muzykę ludową, neofolk, czy w partiach, gdzie rolę dominująca przejmuje orkiestra, wręcz muzykę filmową. Zespół korzysta z całej palety muzyki prawosławnej zapuszczając się w rejony monodii bizantyjskiej, śpiewu liturgicznego czy polifonii rosyjskiej, zgrabnie adaptując ludowe i liturgiczne melodie na swoją modłę. Liryczna strona płyty to ciekawa mieszanka teatru i sielskości. Patriarkh, wykorzystuje fragmenty tekstów sztuki teatralnej Tadeusza Słobodzianka - „Prorok Ilja", czerpie z przekazów zawartych w pracach Włodzimierza Pawluczuka studiującego dość dogłębnie Sektę Grzybowską i łączy to z tekstami ludowymi oraz liturgicznymi, które są wizytówką Patriarkh. Co ciekawe, zespół sięgnął po teksty w językach staro-cerkiewno-słowiańskim, białoruskim, rosyjskim, greckim, rumuńskim, bułgarskim, regionalnym – chachłackim i pierwszy raz w języku polskim.

„Prorok Ilja", to płyta przepełniona emocjami, sentymentalizmem, ludowością, sielskością, płyta liryczna, epicka, wielowymiarowa i wielobarwna, tak jak wielobarwne jest moje Podlasie, które jest wyjątkowym miejscem na mapie Polski, łączącym wiele kultur, wiele wyznań i wiele społeczności i to właśnie tego ducha wielokulturowości słychać na tej płycie, to opus magnum naszego sacrum i profanum" – mówi głównodowodzący wokalista Варфоломей, odpowiedzialny za produkcję płyty i jej koncept. Po czym dodaje:

„Ten pomysł zrodził się u mnie jakieś 7-8 lat temu i ktoś kto śledził nasze poczynania od płyty „Hospodi" poprzez „Raskol" i „Carju Niebiesnyj" z łatwością dostrzeże, fakty, miejsca, teksty, znaki związane z „Prorokiem Ilją" na poprzednich wydawnictwach i zda sobie sprawę, że oto właśnie wszystko zmierzało do tej historii, historii Eliasza Klimowicza, którą tutaj opowiadamy."

A kim był Eliasz Klimowicz – tytułowy Prorok Ilja według przekazów jego wyznawców z Sekty Grzybowskiej? Był on jednocześnie chłopem z Grzybowszczyzny, biblijnym prorokiem Eliaszem, zmartwychwstałym Joanem Kronsztadzkim, Chrystusem oraz najwyższym bogiem. Do udziału w nagraniach zespół zaprosił takie postaci jak Maciej Maleńczuk ( Homo Twist, Pudelsi, Yugopolis ) , Adam Strug ( śpiewak i instrumentalista ludowy ), podlaskich artystów folkowych: Marka Papaja, Elizę Sacharczuk, tajemniczą Siostrę Fiokłę, będącą również podlaską artystką folkową, ( która nie chce ujawniać swoich personaliów, a współpracuje z zespołem od dawna) , oraz wieloletniego współpracownika i multiinstrumentalistę Michała Staczkuna, jak również muzyków na co dzień związanych z Białostocką Filharmonią i Operą Podlaską. Płytę zarejestrowano na przestrzeni Stycznia i Maja 2024 w Tall Pine Records (Zalewski, Afromental, Behemoth) i Heinrich House (Behemoth, Vesania, Hate) z Filipem Hałuchą oraz Mikołajem Kiciakiem za sterami. W Wem Studio (Kasa Chorych, Lukasyno, Cira) i studio Radia Białystok z białostockim producentem i realizatorem Markiem Kubikiem (Kruk, Tajemnica Łuki, Cząstka Podlasia). Miksem oraz masteringiem zajął się Wojciech Wiesławski w Hertz Studio (Vader, Behemoth, Decapitated), a za produkcje albumu odpowiedzialny był Bartłomiej „Варфоломей" Krysiuk. Okładkę w postaci obrazu olejnego, wykonał podlaski artysta związany z zespołem od wielu lat – Maciej Szupica. Design graficzny wykonał Daniel Rusiłowicz, a całość konceptu graficznego stworzonego przez wokalistę zespołu, dopełniają klimatyczne zdjęcia nieżyjącego już białostockiego artysty-fotografa, pedagoga i dokumentalisty podlaskiej wsi – Marka Doleckiego (1943-2015), postaci nietuzinkowej i zasłużonej dla ziemi podlaskiej.

Po doskonale przyjętym koncercie Sinfonia Orthodioxia w Łodzi, zespół nie zamierza spocząć na laurach i rusza w trasę koncertową „Nowy Wierszalin 2025", która obejmie następujące miejsca:

22.02.2025 KROSNO @Rock Klub Iron

07.03.2025 WROCŁAW @Zaklęte Rewiry

08.03.2025 ZABRZE @CK Wiatrak

09.03.2025 KRAKÓW @HYPE PARK

14.03.2025 LUBLIN @Fabryka Kultury Zgrzyt

15.03.2025 OLSZTYN @Scena Zgrzyt

16.03.2025 WARSZAWA @Klub Proxima

17.03.2025 BIAŁYSTOK @Zmiana Klimatu

21.03.2025 GDYNIA @Podwórko.art

22.03.2025 SZCZECIN @Kosmos

23.03.2025 POZNAŃ @2progi


źródło: Mystic Production
Czytaj dalej...
Subskrybuj to źródło RSS