Menu

Moonlight - Daniel Potasz - Wywiad

Posłuchaj wywiadu z Danielem Potaszem z zespołu Moonlight.

Jeden z najważniejszych zespołów reprezentujących nurt rocka gotyckiego po raz pierwszy od ponad 10 lat stanął na scenie. Maja Konarska, Daniel Potasz i Paweł Gotłas, do których dołączył Marek Pokorniecki stanęli po raz pierwszy od dekady na scenie Castle Party Festival, dając tym samym początek nowego etapu w historii zespołu. “W tym roku Moonlight obchodzi 25 rocznicę swojego powstania i mimo wieloletniej przerwy jest między nami chemia, wróciło to co najlepsze – radość z tworzenia i grania na żywo. Przez ostatnie miesiące odświeżyliśmy aranżacje wielu naszych utworów, zaczęliśmy także pracę nad nową studyjną płytą" - powiedział Daniel Potasz (współkompozytor i autor większości tekstów 1991-2002).

W Bolkowie zaprezentowany został stary, dobrze znany materiał. Zespół zagrał również premierowo nowy utwór "2 faces", którego video można było obejrzeć kilka godzin przed koncertem na YouTube.

Debiutancki album grupy "Kalpa Taru" (1996) otrzymał m.in. nominację w kategorii „debiut roku” w plebiscycie miesięcznika Tylko Rock, nominację w kategorii „płyta roku” w miesięczniku Machina oraz wyróżnienie dla wokalistki Mai Konarskiej przyznane przez czasopismo Brum. 

13 stycznia 2001 roku grupa wystąpiła w Muzycznym Studio Trójki im. Agnieszki Osieckiej, koncert był transmitowany na antenie Programu Trzeciego Polskiego Radia oraz zarejestrowany na potrzeby pierwszego albumu koncertowego pt. "Koncert w Trójce 1991-2001", który ukazał się tego samego roku. 

Szósty album studyjny "Candra" (2002) otrzymał m.in. nominację do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyka w kategorii Album Roku – Heavy Metal. W grudniu tego samego roku odszedł Daniel Potasz, główny kompozytor i autor tekstów zespołu.

W 2003 roku w krakowskim studiu telewizyjnym na Krzemionkach zespół zarejestrował swój pierwszy album DVD pt. "Awaken Memories Live". W 2006 ukazał się natomiast dziesiąty album Moonlight pt. Integrated in the System of Guilt.
Czytaj dalej...

Archangelica - wywiad

Formacja Archangelica wydała 30 września (wyd: Lynx Music) drugą płytę studyjną zatytułowaną "Tomorrow Starts Today". Można już obejrzeć krótką zapowiedź albumu. Posłuchajcie wywiadu z muzykiem tej formacji.

 
Na albumie znajdą się następujące kompozycje:
1. Tomorrow starts today (opening)
2. Yazid's song
3. A trip to Mars
4. Sirens on white shore
5. Voice from behind the wall of silence
6. Narrow gravel path
7. Prayer
8. Enter my garden
9. Endless chapter
10. Dark formation on the sky
11. Tomorrow start today - valley behind the door

Po zmianach w składzie, do jakich doszło po wydaniu pierwszego albumu, na wokalu występuje Patrycja Mizerska, zaś na gitarze basowej Asia Przybysz. Skład uzupełniają Maciej Engel i Mariusz Jasiak - gitara oraz Rober Kubajek (ex-Closterkeller). Istniejąca od 2004 roku Archangelica ma na swym koncie między innymi wspólne koncerty z Closterkeller na Abracadabra Gothic Tour 2014. W 2013 roku grupa wygrała Festiwal Zderzak w Zgierzu. Dotychczasowe wydawnictwa: 2007 - "Archangelica" (demo), 2009 - "Where are you now" (demo), 2013 - "Like a drug" - płyta długogrająca.
Czytaj dalej...

Wywiad z Johanem wokalistą zespołu Korpus

Zapraszam do wysluchania wywiadu z Johanem - wokalistą zespołu Korpus. Rozmawia Jerzy Szlachta

Zespół KORPUS wygrał w latach 1981-85 r. większość rockowych festiwali w naszym kraju (Jarocin 1983 r. - I miejsce w swojej kategorii muzycznej). Zdobył też laury m.in. na festiwalach: OPEN ROCK, ROCK NA WYSPIE, MUZYKA MŁODYCH, ROCK GALICJA, ROCK ARENA, ROCK GIEŁDA, ROCK SKRA.

W połowie lat 80-tych KORPUS był klasyfikowany w pierwszej piątce rockowych kapel obok TSA, TURBO, KAT, BANK, z którymi zagrał wiele wspólnych tras i koncertów. Ten olbrzymi sukces zaowocował podpisaniem z ówczesną Rock Estradą kontraktu i mnóstwem koncertów w kraju i za granicą (m.in. dużym koncertem na Torwarze w Warszawie z ODDZIAŁEM ZAMKNIĘTYM). W 1985 r. video clip „Królowa balu” utrzymywał się przez pół roku w czołówce Telewizyjnej Listy Przebojów TVP1.

W 1989 roku KORPUS zagrał serię koncertów w różnych miastach. Wśród nich był również prestiżowy występ na imprezie „SOS” Jacka Kuronia, gdzie w finale zespół wykonał utwór „Wiara”, skomponowany specjalnie na tę okazję. Niedługo po tym, w czerwcu 1990, KORPUS zawiesił działalność.

Korpus od początku 2016 roku nagrywa nowy materiał. Absolutnie świeże brzmienie i nowy repertuar pokazał w czasie I edycji Heavy Metal Fest w Wa-wie w klubie Fugazi, która odbyła się 30.01.2016 roku.

Zobacz galerię fotek z archiwum zespołu.
Czytaj dalej...

Grzegorz Kapołka - wywiad

Grzegorz Kapołka: "Warsaw Guitar Plus z pewnością przejdzie do historii"

Wirtuozi sześciu strun wystąpią 14 i 15 października w klubie Proxima podczas Warsaw Guitar Plus Festival.
Rozmawiamy z Grzegorzem Kapołką, znakomitym gitarzystą bluesowym i jazzowym, dyrektorem festiwalu.

Jak długo nosiłeś w sobie pomysł festiwalu gitarowego w stolicy?

Mniej więcej półtora roku – dwa lata. Zasugerował mi to serdeczny przyjaciel Jarek Tomaszewski, prezes wielkiej firmy w Warszawie. On jest nie tylko fanem gitary, ale również znakomitym gitarzystą, absolwentem Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej. Dał mi taki impuls, żebym spróbował przenieść to co na robię w Imielinie (Imielin Blues Festival – przyp. red.) na wyższy poziom, ponieważ w Warszawie zagrają już naprawdę megagwiazdy.

Bycie po tej drugiej stronie barykady nie należy chyba do łatwych rzeczy...

Dla mnie organizacyjnie jest to wyzwanie. Jestem jednak bardziej gitarzystą, niż menadżerem. Ale myślę, że trzeba uczyć się nowych rzeczy, stawiać czoła nowym wyzwaniom. I samo życie nas do tego zmusza, daje nam takie bodźce do działania. Sprawy organizacyjne poznałem przy okazji pracy nad Imielin Blues Festival, ale tutaj jednak muszę ogarniać pewne sprawy sam, nie ma instytucji wspierającej, chociaż założyliśmy stowarzyszenie „Gitara i blues”, którego jestem prezesem, po to właśnie by pozyskiwać fundusze i żeby było nam łatwiej. Miałem więc doświadczenie przy organizacji imprez, ale nie na takim poziomie. Jestem pewny, że ta nauka nie pójdzie w las...

Porozmawiajmy o zagranicznych gwiazdach. Na pierwszy ogień – Scott Henderson.

Dla mnie Scott Henderson jest geniuszem gitary, który w bardzo młodym wieku zaczął grać z Chickiem Coreą, a z nim byle kto nie może zagrać, to musi być naprawdę wybitny muzyk i twórca. Wtedy był jeszcze bardziej odtwórcą, ale doświadczenie zdobyte ze współpracy z Joe Zawinulem pozwoliło mu otworzyć się na kwestie kompozycyjne. Stał się wspaniałym twórcą, nagrywa świetne płyty. Ma ogromny dorobek jako twórca: to wszystko co działo się w formacji Tribal Tech z Gary Willisem – po prostu czapki z głów! To jest najwyższy poziom, jeśli chodzi o przejęcie zdobyczy Weather Report. Jazzrockowa estetyka zawsze była mi bliska i wiele dla mnie znaczyła. Teraz robi bardziej bluesowe projekty. Aczkolwiek na ostatniej płycie nie ucieka przed samym sobą, nie unika tych jazzrockowych elementów. Henderson ma taki feeling i gra takie frazy, że cały świat może się od niego uczyć. Geniusz. Gigant. Gitara tworzy z nim jedność.

Tego samego dnia wystąpi również francuski artysta Jean – Marie Ecay...

Też fenomenalny gitarzysta. Duży szacun dla jego dorobku, dla jego stylu grania. Miałem przyjemność poznać go osobiście podczas pracy nad koncertem Billy'ego Cobhama w katowickim NOSPR. Ecay od ponad dekady jest gitarzystą w zespole tego wybitnego perkusisty jazzowego. Gitarzysta kompletny, znakomicie poruszający się w stylistyce jazzowej, rockowej, bluesowej, nawet country. Jego koncert będzie z pewnością dużym wydarzeniem.

Nie zapomniałeś także o reprezentantach krajowej sceny...

Oczywiście. Dzień polski festiwalu to okolice bluesa i śląska szkoła, której mam zaszczyt być jednym z przedstawicieli. To śląskie środowisko pokaże w stolicy swoje różne muzyczne kolory. Ale zagrają też muzycy spoza Śląska, na przykład harmonijkarz Michał Kielak i Krzysztof Ścierański na gitarze basowej. Zresztą nie ograniczamy się tylko do gitarzystów, na scenie pojawi się chociażby znakomity puzonista Bronisław Duży. Stąd właśnie słowo „Plus” w nazwie festiwalu. To zamierzone działanie. Gitara często wspomagana jest na scenie przez inne instrumenty. W przyszłości być może zaproszę wyłącznie totalnie gitarowe składy, na przykład grające flamenco.

Rozumiem, że Warsaw Guitar Plus Festival nie będzie jednorazowym przedsięwzięciem.

Chciałbym, żeby stał się cykliczną imprezą i z całą pewnością Warsaw Guitar Plus przejdzie do historii. Mam potwierdzenie z Berklee College of Music, że kolejna edycja odbędzie się przy współpracy z tą uczelnią, najważniejszą jeśli chodzi o jazzowe – i nie tylko jazzowe – granie na świecie. W jakim stopniu i zakresie – zostawmy to może jako niespodziankę... Prawdopodobnie nawet w tym roku, ktoś z Berklee pojawi się na konferencji prasowej i uchyli rąbka tajemnicy, na czym ta współpraca miałaby polegać.

Rozmawiał: Robert Dłucik

Gwiazdą festiwalu Warsaw Guitar Plus będzie znakomity amerykański gitarzysta Scott Henderson.
15 października na scenie Proximy wystąpi także ceniony francuski gitarzysta Jean Marie Ecay, od dekady współpracujący z zespołem legendarnego jazzowego perkusisty Billy'ego Cobhama. Koncerty tego dnia poprowadzi znany z radiowej „Trójki” Piotr Baron.

14 października będzie dniem polskim na festiwalu. Tego dnia posłuchamy basisty Darka Ziółka z zespołem oraz supergrupy Czarny Pies (Leszek Winder, Krzysztof Ścierański, Grzegorz Kapołka, Jan Gałach, Bronisław Duży i inni).

Bilety do nabycia wyłącznie w ogólnopolskiej sieci Ticketpro.

Więcej informacji na stronie www.guitarplus.pl oraz na fanpage na facebooku: www.facebook.com/guitarpluspl

Copyright © 2016 HALO MEDIA, All rights reserved.
Czytaj dalej...
Subskrybuj to źródło RSS