Menu

Książka "Festiwalu szaleństwa"

26 listopada br., ukaże się książka „Festiwal szaleństwa", autorstwa tarnobrzeżanina Wojciecha Lisa. Wydawcą książki będzie poznańskie Wydawnictwo Kagra.
„Festiwal szaleństwa" to zapierająca dech w piersiach opowieść ludzi, którzy w Polsce realnego socjalizmu i samego początku drapieżnego kapitalizmu, wzięli sprawy w swoje ręce. Organizowali, promowali, jeździli i grali na koncertach. To ich świadectwo koncertowych doświadczeń z tamtej epoki.
Książka licząca 320 stron, przenosi czytelnika w szalone festiwalowe czasy, gdy dzięki oddolnej inicjatywie młodych ludzi, w naszym kraju powstawały takie metalowe imprezy, jak: S'thrash'ydło, Drrrama, Metalmania, Shark Attack, Thrash Camp czy ThrashFest.

- Łezka w oku kręci się czytając „Festiwal szaleństwa”. Opisu tylu kultowych imprez, czasu narodzin i rozkwitu polskiej metalowej sceny koncertowej, bezcennych wspomnień artystów, organizatorów, dziennikarzy i fanów nie ma w żadnej innej rodzimej publikacji książkowej. Pierwsze największe rodzime festiwale rockowe i metalowe, kulisy pierwszych występów w Polsce, jeszcze w czasach słusznie minionych, takich wykonawców jak choćby Metallica, Iron Maiden, Slade, Budgie, UFO, Helloween, Running Wild, Kreator, Samael i wielu innych, to zaledwie część opisu krajobrazu raczkującego show-biznesu w Polsce opartego głównie na dobrych relacjach organizatorów i muzyków, a nie na twardym kapitalizmie i konsumpcjonizmie. Opowieść o czasach, kiedy każdy koncert się przeżywało, a nie biegało od sceny do sceny z aparatem, żeby pochwalić się znajomym. I tylko jeden zarzut: wielki niedosyt. Samych wypowiedzi Andrzeja Marca chciałoby się przeczytać z 200 stron, bo to prawdziwa skarbnica kuluarowej wiedzy muzycznej i okołomuzycznej. Piotr Luczyk kończy tam, gdzie historia dopiero się rozwija. Opowieści Jarosława „Mistera” Misterkiewcza chciałoby się czytać więcej i więcej, podobnie jak Jarosława Rysbkiego i wielu innych. Tak udanego powrotu do przeszłości nie zapewniłaby nawet nowa produkcja z Michaelem J. Foxem i Christopherem Lloydem. „Festiwal szaleństwa” wypełnia lukę muzycznie dzikich czasów i zaostrza apetyt na więcej. Czyta się jednym tchem - zaznacza Jacek Nizinkiewicz - dziennikarz i publicysta związany z „Rzeczpospolitą", autor audycji „Radioaktywni” w Radiu Nowy Świat i współpracownik miesięcznika „Teraz Rock”.
- Lektura tej książki obudziła wiele wspomnień – czasem zabawnych, czasem trochę strasznych, ale zawsze ważnych, dotyczących ludzi i wydarzeń, które ukształtowały nie tylko mnie, ale i sporą część mojego pokolenia, dorastającego w generalnie mało pociągającej rzeczywistości późnego PRL-u. Wojtek Lis wykonał tytaniczną pracę, by zachować dla potomności historię polskiej undergroundowej sceny metalowej, odszukał jej bohaterów i udokumentował jej kluczowe momenty, zapełniając tym samym istotną lukę; podjął temat pomijany dotąd przez historiografię kultury głównego nurtu. Serdecznie polecam „Festiwal szaleństwa” wszystkim tym, którzy pamiętają tamte niezwykłe czasy, a także – a może przede wszystkim – tym, którzy są za młodzi, by je pamiętać. Dla tych pierwszych będzie to sentymentalny tour de force, dla tych drugich podręcznik duchowej i kulturowej niezależności, samoorganizacji i bezinteresownego współdziałania – etosu, który pozostaje aktualny do dziś - zauważa Marcin Wawrzyńczak - dziennikarz i tłumacz, twórca Eternal Torment zine, jednego z pierwszych fanzinów metalowych w Polsce i zarazem jednego z najbardziej rozpoznawalnych, polskich tytułów na undergroundowej mapie świata lat 80. i początku 90.
W książce znajdują się wspomnienia o wyjątkowych i pionierskich koncertach, gdy na polskich estradach występowali tak różni, ale bardzo energetyzujący wykonawcy, jak: Slade (1978), Budgie (1982), UFO (1983), Nazareth (1984), Iron Maiden (1984, 1986), Hanoi Rocks (1985), Pretty Maids (1985), Killer (1986), Saxon (1986), Accept (1986), Helloween (1987), Metallica (1987), Overkill (1987), Helloween (1987), Running Wild (1987), Kreator (1988), Nasty Savage (1988), Pungent Stench (1988), DesExult (1988), Exumer (1988), Atomkraft (1988), Samael (1989), Protector (1989), Coroner (1989), Bulldozer (1989), Active Minds (1989), President Fetch
(1989), Schizo (1990) czy Napalm Death (1991).

Zawarte w „Festiwalu szaleństwa” wspomnienia i refleksje organizatorów koncertów, promotorów, dziennikarzy i muzyków z Polski, ale też z byłego Związku Radzieckiego, Niemiec, Włoch, USA, Austrii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Szwajcarii czy Danii, uzupełniają unikatowe zdjęcia, wcześniej nigdzie nie publikowane.
Przypomnijmy, że Wojciech Lis jest autorem książek „Decybelowy obszar radiowy", „Metalowe wersety” i współautorem „Jaskini hałasu", która doczekała się drugiego wydania. Lis jest stałym współpracownikiem miesięcznika Metal Hammer Polska. W przeszłości związany był m.in. z pismami Mystic Art, Zaćmienie Słońca i Oldschool Metal Maniac. Jest autorem wielu biografii polskich zespołów metalowych, które ukazały się na oficjalnych wydawnictwach takich grup, jak Vader, Scarecrow, Slaughter, Hektor czy Ghost.

Wydawcą „Festiwalu szaleństwa” jest poznańska oficyna Kagra: http://www.kagra.com.pl/
Czytaj dalej...

Legendarna Restrykcja na CD w 2022 r.

Znawcy piszą że prapoczątkiem Aurory była Restrykcja.  I w pewnym sensie tak było. No to jak było to bedzie i LP. Dzięki staraniom NoPasaran Records mamy wielką przyjemność zapowiedzieć album Plusz gdzie na stronie A zarejestrowane są nagrania studyjne a strona B to unikalny zapis koncertu z najlepszej wg. plebiscytu słuchaczy edycji Rock Galicja 19830504.

¡No Pasaran!
Czytaj dalej...

Limitowana edycja albumu Myslovitz – „Sun Machine” na niebieskim winylu!

25 lat temu, a dokładnie 17 września 1996 roku ukazał się drugi studyjny album Myslovitz – „Sun Machine”. Tytuł płyty pochodzi z piosenki Davida Bowiego „Memory of a Free Festival”, której cover zamyka cały album. Był to pierwszy materiał nagrany w powiększonym składzie, kiedy do zespołu trafił gitarzysta - Przemysław Myszor.


Myslovitz to jeden z najważniejszych polskich zespołów rockowych, przez 25 lat swojego istnienia nagrali 11 albumów. „Sun Machine” został wydany rok po premierze debiutanckiego krążka zatytułowanego po prostu „Myslovitz”. Wśród jedenastu utworów znalazły się dwa covery: „Historia jednej znajomości” Czerwonych Gitar - zdecydowanie mroczniejszy i bardziej przekonujący niż oryginał. Drugi z nich to wspomniany już wcześniej utwór „Memory of a Free Festival” Davida Bowiego. Warto również wspomnieć, że w piosence „Good Day My Angel” gościnie wystąpił producent Ian Harris.


Na albumie „Sun Machine” nie zabrakło kultowych dziś kawałków: „Peggy Brown”, „Z twarzą Marilyn Monroe”, czy „Amfetaminowa siostra”. Krążek pełen jest energetycznych, zadziornych, a zarazem alternatywnych kompozycji. Nie zabrakło również wyrazistych i oryginalnych zwrotek, oraz chwytliwych refrenów.


24 września ukaże się specjalna edycja albumu „Sun Machine” na niebieskim, przezroczystym 180-gramowym winylu. Nakład tego wydawnictwa jest limitowany, ukaże się tylko 2000 egzemplarzy i każdy z nich ma swój unikalny numer.


Kolorowy winyl „Sun Machine” można zamówić w preorderze tutaj

Tracklista LP:


Strona A


1. Peggy Brown


2. Blue Velvet


3. Z twarzą Marilyn Monroe


4. Jim Best


5. Amfetaminowa Siostra


6. Pierwszy Raz (Z Michelle J.)


Strona B


1. Bunt Szesnastolatki


2. Funny Hill


3. Historia Jednej Znajomości


4. Good Day My Angel


5. Memory of a Free Festival


źródło: Sony Music Poland
Czytaj dalej...

Anna Dąbrowska-Lyons POLSKI PUNK 1978-1984

Jedna z najlepszych w naszym kraju książek dokładnie ukazujących polski PUNK.
Stworzona przez osobę, która od początku była częścią tego ruchu, uczestniczyła i tworzyła ją, uznając za część życia, nie mody. Sztuka, sytuacjonizm, anarchia, kontestacja zastanej rzeczywistości to wszystko miało wpływ na kontrkulturę punk.
Bycie wewnątrz tego ruchu umożliwiło jej fotografowanie warszawskiej załogi na co dzień, nie tylko w trakcie koncertów czy na ulicy.
Drugie wydanie albumu przygotowane zostało w nowej oprawie graficznej oraz uzupełnione: obok bogatego kalendarium obejmującego lata 1978-84 w nowym wydaniu znajdziemy wywiady Ady i wspomnienia z osobami, które przeniosły punkowe idee na polski grunt, m.in. Robert Maksymilian Brylewski [Afa], Tomasz Kożuchowski [Gogo Szulc], Maciej Góralski [Magura], Krzysztof Grabowski,
Paweł Rozwadowski [Kelner], Krzysztof Chojnacki [Zygzak].
Autorka rozszerzyła również stronę graficzną albumu, w którym znajduje się 250 zdjęć siedmiu fotografów: Ady Lyons, Roberta Sobocińskiego, Iliko Kuruliszwili, Joli i Krzysztofa Pawela, Andrzeja Zuzaka, oraz Michała Wasążnika. Ponadto w książce oryginalne grafiki z tamtych czasów: przedruki faniznów i ulotek.

Format A4, 282 strony.

Ada Lyons
Absolwentka Policealnego Studium Fotograficznego w Warszawie i Central Saint Martins School of Art w Londynie. Autorka albumu „Polski Punk 1978–83”, który wydała własnym sumptem w 1999
roku. Jedna z redaktorów gazetki punkowej „Szmata” i kreatorka gazetki „Radio Złote Kłosy”, którą powieliła na ksero w szkole fotograficznej…
Urodziła się i wychowywała w Warszawie, uczestniczyła w pierwszych punkowych imprezach w studenckim klubie Remont i w domu kultury Anin.
Pierwszą wystawę swoich fotografii miała w 1983 roku w prestiżowej galerii Desa przy Nowym Świecie w Warszawie. Kolejne wystawy odbyły się w 1984 roku w Galerii Ireny Jarosińskiej w Warszawie, a rok później w Galerii Za Żelazną Bramą. Za granica prace Ady pokazywane były m.in. w
Londynie, Berlinie, Budapeszcie, Pradze, Bratysławie, Birmingham.

źródło: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Czytaj dalej...

Within Temptation: The Aftermath – Show W Wirtualnej Rzeczywistości. Muzyka połączona z najnowocześniejszą technologią: spektakl nie z tego świata. Dosłownie!

Zespół Within Temptation nigdy nie ograniczał się żadnymi granicami, co udowodnił poprzez swoją radykalną ewolucję i łączenie różnych gatunków muzycznych z rockiem i metalem. Formacja idzie teraz o krok dalej i ogłasza szczegóły swojego niesamowitego show, widowiska – dosłownie – nie z tego świata! Witajcie w Within Temptation: The Aftermath – Show W Wirtualnej Rzeczywistości!

Sharon den Adel: “Podczas całej pandemii nie chcieliśmy robić livestreamu. Magia widzenia i słyszenia zespołu na żywo podczas koncertu – w połączeniu z energią tłumu – to coś, czego nie da się tak po prostu odtworzyć przy wykorzystaniu livestreamu. Tak więc przez długi czas byliśmy po prostu bezradni. Jedno wiedzieliśmy na pewno: nie poszlibyśmy na kompromis i wykorzystanie livestreamu, dopóki nie moglibyśmy zaoferować czegoś niezwykłego, czegoś, po czym można byłoby pozbierać szczękę z podłogi, czegoś intrygującego, spektakularnego i mitycznego!”

“Wtedy znaleźliśmy to: świat, który moglibyśmy ukształtować według naszych najśmielszych fantazji, świat w którym my, jako zespół, moglibyśmy występować, zachowując dynamikę i magię naszych tradycyjnych koncertów na żywo. Jesteśmy absolutnie podekscytowani, mogąc zaprosić Was do Within Temptation: The Aftermath – Show W Wirtualnej Rzeczywistości.
Widowisko, które rozgrywa się w różnych odsłonach postapokaliptycznego świata, w którym jesteśmy świadkami następstw zagłady ludzkości. Świata, w którym tak naprawdę nie wiadomo, czy cokolwiek/ ktokolwiek z rasy ludzkiej przetrwało.” – komentuje Sharon den Adel.

The Aftermath to widowisko napędzane najnowocześniejszą technologią, która umożliwia zespołowi zagranie na poziomie – dosłownie – nie z tego świata! W tym godzinnym show grupa wykona zestaw nowszych i starszych utworów w czterech różnych światach, które współdziałać będą zarówno z samym zespołem, jak i z muzyką. Spodziewać się można również gości specjalnych z całego świata i elektryzujących duetów, w jeszcze bardziej efektownych sceneriach.

Koncertem tym Within Temptation buduje pomost pomiędzy chwilą obecną, a czasem, kiedy zespół będzie mógł występować: “Jesteśmy absolutnie porażeni faktem, że trasa Worlds Collide Tour znów została przesunięta. Mamy nadzieję, że dzięki temu cyfrowemu widowisku fani będą mogli poczuć naszą energię, miłość i przede wszystkim naszą pasję do muzyki. Trzymajcie się i mamy nadzieję, że spotkamy się 8 lub 9 lipca”.

Daty:
8 lipca, 2021, Europa (8PM CEST / 7PM BST).
9 lipca, 2021, Ameryka Północna i Południowa (8pm ET (UTC-4) / 5pm PT (UTC -7) / 9pm BRT (UTC3) / 7pm CST (UTC -5).

Bilety w cenie 24,99 euro (dla 1 osoby) lub 29,99 euro (dla 2 lub większej ilości osób oglądających koncert w tym samym pokoju) dostępne są na stronie within-temptation.com .

Nowy singiel “Shed My Skin”.

Wraz z nadchodzącym widowiskiem Within Temptation ogłasza wydanie zupełnie nowego singla “Shed My Skin”, który ukaże się już 25 czerwca. Piosenka ta powstała we współpracy z niemiecką metalcore’ową grupą Annisokay. Efektem tej kolaboracji jest szczery, metalowy hymn.

‘Shed My Skin’to trzeci z serii samodzielnie wydanych singli przez Within Temptation i ukaże się we wszystkich serwisach streamingowych 25 czerwca tego roku. Oficjalny klip do tego utworu będzie miał swoją premierę podczas widowiska Within Temptation: The Aftermath – Show W Wirtualnej Rzeczywistości, 8 i 9 lipca, 2021.
Czytaj dalej...

CHARYTATYWNA PŁYTA "KONCERT DLA STOPY 2011" - PREMIERA 16.06.2021

Mija właśnie dziesięć lat od niespodziewanej śmierci Piotra „Stopy” Żyżelewicza - perkusisty zespołów Voo Voo, Armia, Izrael, 2tm2,3, Brygada Kryzys. Miesiąc po tym tragicznym wydarzeniu w warszawskim klubie Stodoła odbył się koncert mający uczcić jego pamięć, jak również wspomóc finansowo jego rodzinę. W wydarzeniu udział wzięły zespoły, z którymi Stopa nagrywał lub spotykał się na scenie: Zakopower, Brygada Kryzys, Armia, 2Tm2,3, Maleo Reggae Rockers, Abradab, Kim Nowak, Kazik na Żywo, Adam Nowak (Raz,Dwa,Trzy), Voo Voo Małgorzata Walewska i inni.

Dokładnie dekadę od tego wydarzenia w dniu 16. czerwca, nakładem wydawnictwa ART2 Music ukaże się dwupłytowy album będący zapisem tego szczególnego wydarzenia. Cały dochód z płyty zostanie przekazany na rzecz rodziny Piotra „Stopy” Żyżelewicza. Projekt jest realizowany we współpracy z Polską Fundacją Muzyczną.
Czytaj dalej...
Subskrybuj to źródło RSS