Menu

JULIAN LENNON zapowiada nowy album!

Julian Lennon, nominowany do nagrody Grammy autor tekstów i piosenek, zapowiada swój siódmy studyjny album. Krążek zatytułowany „Jude” ukaże się na rynku 9. września. Artysta opublikował właśnie nowy singiel zapowiadający całość, utwór „Breathe”. Klip można obejrzeć tutaj: https://youtu.be/JuQ3GIaAdvs

Tytuł albumu nawiązuje do klasycznej kompozycji The Beatles „Hey Jude”, którą Paul McCartney napisał specjalnie dla Juliana, gdy ten miał 5 lat. Brzmienie całości to wspólne dzieło Lennona i Justina Claytona.

Poza „Breathe” Lennon udostępnił także utwór „Save Me”, który ukaże się na płycie - kompozycje są dostępne na wszystkich platformach streamingowych.


źródło: http://openeyepr.pl
Czytaj dalej...

Nowy singiel Porcupine Tree

Porcupine Tree prezentują nowy piorunujący utwór „Rats Return” z nadchodzącego w tym tygodniu albumu „Closure/Continuation”.

Steven Wilson z Porcupine Tree komentuje wydawnictwo: „«Rats Return» opowiada o tych, którzy twierdzą, że dbają o innych, ale okazuje się, że mają na celu tylko ego i własny interes. Zastanawiam się, kto byłby tak naprawdę skłonny rządzić całym narodem, i czy ci ludzie z definicji nie są ostatnimi ludźmi, którym powinno się na to pozwolić? Szczury zawsze uratują się jako pierwsze”.

Wyreżyserowany przez Ricky’ego Allena teledysk do „Rats Return” przedstawia teleturniej z czasów zimnej wojny prowadzony przez morderczego despotycznego sadystę. Utwór pochodzi z pierwszego nowego albumu Porcupine Tree od trzynastu lat „Closure/Continuation”, który ukaże się już w piątek 24 czerwca.

Niedawno Porcupine Tree ogłosili serię dat jesiennych w obu Amerykach i Europie. Są to pierwsze występy zespołu od października 2010 roku i prawdopodobnie jedyne występy na żywo promujące „Closure/Continuation”. 30 października wystąpią w katowickim Spodku.

źródło: Sony Music Poland
Czytaj dalej...

SYMPTONE w eliminacjach do Rockowiska Zwierzyniec.

Grupa SYMPTONE zakwalifikowała się do kolejnych eliminacji rock’owych wyzwań. Zespół został wybrany do pierwszej dziesiątki zespołów walczących o zagranie na ogólnopolskim festiwalu - Rockowisko Zwierzyniec, u boku takich gwiazd muzyki rockowej jak: Decapitated, Dezerter, KSU, Pull The Wire, Quo Vadis, Black River, Transgresja czy Monstrum. Zagra tam również inny rzeszowski skład: The Foxcats.

Aby oddać głos na Nasz rzeszowski zespół wystarczy polubić zdjęcie SYMPTONE w linku:

https://www.facebook.com/rockowiskozwierzyniec/photos/a.651735588517019/1675099032847331/

Głosy można oddawać do północy 24 czerwca.

W 2015 roku została zorganizowana pierwsza edycja Przeglądu Zespołów Rockowych Rockowisko Zwierzyniec. To powrót do idei sprzed kilkunastu lat, gdy organizowane były w tym miasteczku rockowe przeglądy i festiwale. Organizatorami wydarzenia są: Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna w Zwierzyńcu, Centrum Kultury Niezależnej POGOTOWIE, Urząd Miejski w Zwierzyńcu, Stowarzyszenie Et Cetera, Dyvision Dominik Dziadosz.

Rockowisko od początku odbywa się na terenie klimatycznego Parku Środowiskowego w centrum Zwierzyńca. Poprzednie edycje cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród publiczności, a do Zwierzyńca – wizytówki malowniczego Roztocza – przyjechały zagrać zespoły stanowiące czołówkę polskiej sceny rockowej, a także zagraniczni goście min.: VADER, FARBEN LEHRE, ILLUSION, KAT & ROMAN KOSTRZEWSKI, LUXTORPEDA, DECAPITATED, HATE, NOCNY KOCHANEK, KSU, THE ANALOGS, JINJER, TURBO, MATERIA, ŁYDKA GRUBASA, INFECTED RAIN, VIRGIN SNATCH, THE SIXPOUNDER, THE LOUDERS, ONLY SONS, KLAUSTROFOBIA CORRUPTION, HELL:ON, ROMANTYCY LEKKICH OBYCZAJÓW.

Przygotowania do organizacji Rockowiska Zwierzyniec 2022 już trwają. W tym roku impreza odbędzie się w dniach 8-9 lipca. Zagrają min.: DEZERTER, DECAPITATED, KSU, QUO VADIS, BLACK RIVER, MONSTRUM, TRANSGRESJA, PULL THE WIRE.

Zapraszamy do zapoznania się z Festiwalem na stronie:

https://www.facebook.com/rockowiskozwierzyniec

W tym roku wybierane są dwa zespoły, które będzie można usłyszeć na żywo.

Pierwszy zagra dzięki głosom internautów, drugi wybierze Jury.


źródło: SYMPTONE
Czytaj dalej...

FOALS wydali nową płytę

Foals potrafią zachwycić ożywczą innowacyjnością, zachowując jednocześnie swoją unikatową tożsamość głęboko zakorzenioną w świeżym, ciepłym stylu. 9/10 - The Line of Best Fit.

"Life Is Yours" to brzmienie zespołu, który nie tyle wyłania się z mroku post-pandemii, co wskakuje na siodło. 4/5 - DIY

Doskonałe antidotum na ponurość świata, z którą wszyscy musimy się mierzyć. 4/5 - The Skinny


Począwszy od głównego singla "Wake Me Up" po najświeższy "Crest of the Wave", FOALS skutecznie rozbudzili apetyt na nowy album "Life Is Yours".

Następca niezwykle udanej dwuczęściowej płyty "Everything Not Saved Will Be Lost", to naturalna ewolucja w twórczości FOALS. Podczas gdy poprzednie dzieło zachwycało przejrzystą koncepcją i ambicją, "Life Is Yours" prezentuje zupełnie inne oblicze zespołu. To album, który wywołuje euforię i tworzy jednoczącą atmosferę, idealną na tegoroczne letnie festiwale.

Płyta "Life Is Yours" narodziła się jednak w zgoła innych okolicznościach. W opresyjnym mroku i izolacji ponurej zimy 2020 roku, FOALS zaczęli opracowywać pomysły na nowe piosenki w swojej małej, pozbawionej okien sali prób w Peckham, w południowym Londynie. Muzycy, czyli Yannis Philippakis, Jack Bevan i Jimmy Smith, czuli głęboką potrzebę stworzenia muzyki, która zarówno pod względem dźwiękowym, jak i tematycznym, przeniosłaby ich w lepsze miejsce.

W tych ponurych chwilach, piosenki stawały się oknami, teleskopami do przyszłości, w której świat odradza się na nowo, wychodzi słońce, a ludzie wracają do klubów i na koncerty. Ulice były wyludnione, a życie w trasie wydawało się odległą perspektywą. Czuliśmy się zamknięci i uwiązani, ale w tych piosenkach można wyczuć nasze pragnienie fizycznej wspólnoty, jaką daje koncert. To coś, czego nie da się odtworzyć w domu - wspomina wokalista, Yannis Philippakis.

Chociaż w zamyśle "Life Is Yours" to po prostu eskapistyczne, euforyczne dzieło, materiał zawarty na płycie jest bardzo różnorodny. "Flutter" ze swym rozmarzeniem inspirowany jest klimatem i rytmem zachodnioafrykańskiego, gitarowego groove'u, "Under The Radar" przenosi do równoległego świata, w którym Pixies grają synthpop, a wprost stworzony na koncerty "The Sound", porywa radosnymi bitami zakorzenionymi w brytyjskiej muzyce tanecznej oraz charakterystycznym dla FOALS gitarowym riffem. Wreszcie "Wild Green" zamyka album w najbardziej ekspansywnym momencie - to elegia, pożegnanie, akceptacja faktu, że wszystko, co dobre, jest ulotne.

Produkcja, jak wiele innych elementów na płycie "Life Is Yours", jest przykładem eksperymentalnego podejścia FOALS, polegającego na mieszaniu różnych konfiguracji twórczych głosów. Nad brzmieniem czuwali John Hill (Cage The Elephant, Florence + The Machine), Dan Carey (Tame Impala, Fontaines D.C.), Miles James i A.K. Paul (współzałożyciel Paul Institute). Miksami zajęli się natomiast Manny Marroquin (Post Malone, Kanye West, Rihanna) i wielokrotny zdobywca Grammy, Mark ‘Spike’ Stent (Coldplay, Muse, Kings of Leon).

Tracklista:
1. Life Is Yours
2. Wake Me Up
3. 2am
4. 2001
5. (summer sky)
6. Flutter
7. Looking High
8. Under The Radar
9. Crest of the Wave
10. The Sound
11. Wild Green

źródło: Warner Music Poland
Czytaj dalej...

Jerry Cantrell już 28 czerwca w Polsce! Znamy support!

Autor hipnotycznych gitarowych riffów oraz utworów, które przeszły do rockowej klasyki i stały się hymnami pokolenia dorastającego w latach dziewięćdziesiątych. Bijące serce Alice In Chains oraz artysta solowy, który od lat wyznacza nie tylko własną muzyczną ścieżkę, ale jest też wzorem dla kolejnych muzyków. Już 28 czerwca, w ramach trasy koncertowej promującej nowy solowy album "Brighten", w warszawskiej Proximie wystąpi JERRY CANTRELL!

W roli supportu zagra Electric Enemy. Ten londyński zespół serwuje melodyjną, energetyczną dawkę solidnych gitarowych riffów, napędzanych potężną perkusją i dynamicznym wokalem. Brzmienie grupy często porównywane jest do dokonań takich formacji jak Queens Of The Stone Age, Muse i The Killers, ale naznaczone jest też kunsztem charakterystycznym dla Electric Enemy. Na trasie z Cantrellem zespół reprezentować będzie wokalista Jim, który przedstawi akustyczne wcielenie grupy.

Bilety jeszcze w sprzedaży - zapraszamy!

Metal Mind Productions
zaprasza

JERRY CANTRELL

support: ELECTRIC ENEMY (Acoustic)

28.06.2022 – Warszawa, Proxima

Otwarcie bramek: godz. 19.00

Rozpoczęcie koncertu: godz. 20.00


Ceny biletów:
W przedsprzedaży: 200 PLN
W dniu koncertu: 220 PLN


Bilety do nabycia od 25.03, godz. 10.00 na stronach:

shop.metalmind.com.pl (kolekcjonerskie), www.eventim.pl, www.ebilet.pl

Jerry Cantrell to nie tylko genialny gitarzysta, którego riffy rozpoznawalne są od pierwszych dźwięków, ale i świetny wokalista oraz przede wszystkim doskonały kompozytor, autor kultowych utworów, które na stałe zapisały się w historii muzyki rockowej. Kompozycje te obejmują zarówno solowy dorobek artysty, jak i piosenki, które powstały w barwach legendarnej formacji Alice In Chains. Jest autorem dwóch klasycznych solowych albumów: "Boggy Depot" (1998) oraz "Degradation Trip Volumes 1 & 2" (2002). Cantrell gościł także na płytach takich twórców jak m.in. Metallica, Ozzy Osbourne, Glenn Danzig czy Deftones. Jego muzykę można usłyszeć w filmach zdobywcy Oscara - Camerona Crowe'a czy też Judda Apatowa, a także w takich hitach jak "John Wick 2" czy "Spider-Man". W trakcie swojej kariery otrzymał jedenaście nominacji do nagrody Grammy, a jego utwory okupowały czołowe miejsca na radiowych listach przebojów, ma na koncie ponad 30 milionów sprzedanych płyt, a w 2020 roku, jako członek Alice In Chains uhonorowany został nagrodą Museum of Pop Culture Founders Award. Guitar World zaliczył także Cantrella do grona "100 najlepszych gitarzystów wszech czasów". Artysta otrzymał też nagrodę Stevie Ray Vaughan Award od MusiCares i przez lata wspierał wiele organizacji charytatywnych.

29 października zeszłego roku ukazał się najnowszy solowy album Jerry'ego Cantrella, "Brighten". Płyta promowana była przez single “Atone”, tytułowy “Brighten” oraz najnowszy "Siren Song", a utwory, które znalazły się na tym krążku, godnie uzupełniają nie tylko repertuar samego Cantrella, ale i cały katalog amerykańskiego rocka.

źródło: Metal Mind Productions
Czytaj dalej...

David Bowie: 50-ta rocznica wydania kultowej płyty Złoty jubileusz obchodzi album "The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars"

Na rok 2022 przypada 50. rocznica premiery kultowej płyty Davida Bowiego "The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars". Złoty jubileusz został uczczony specjalną reedycją albumu oraz wydaniem wielkiego przeboju "Starman" w wersji z legendarnego programu telewizyjnego Top Of The Pops.

"Starman" wykonany przez Davida Bowiego w programie Top Of The Pops to bez wątpienia jeden z najważniejszych utworów muzycznych, jakie kiedykolwiek wyemitowała telewizja. Nagranie wywarło wpływ na całe pokolenie muzyków, artystów i pisarzy, a także na niezliczone rzesze innych, którzy oglądali go przez dziesięciolecia - od bootlegowych kopii VHS po klipy na YouTube.

Nagranie z transmisji Top Of The Pops pochodzące z oryginalnych taśm z BBC, w 2012 roku ukazało się na 7-calowym singlu "Starman", który obecnie jest rarytasem wartym setki funtów.

W 1972 roku przepisy Musicians Union stanowiły, że aby wystąpić w Top Of The Pops, artysta musi na nowo nagrać utwór, w tym przypadku zaśpiewać na żywo na tle podkładu. W nowej wersji "Starman" wykorzystano podkłady nagrane w Trident Studios 29 czerwca i chórki z jednorazowego, improwizowanego wykonania "Hey Brown Cow" przez Bowiego, a także główny wokal z albumowej wersji zarejestrowany 4 lutego także w Trident Studios. Nowy miks został stworzony na początku tego roku przez współproducenta "Ziggy'ego Stardusta", Kena Scotta z wielośladowych oryginalnych taśm.

W tym roku mija 50 lat od oryginalnej brytyjskiej premiery "The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars". Z tej okazji album ukazał się w limitowanej edycji, po masteringu half speed oraz jako picture disc. Dzieło zawiera replikę plakatu promującego płytę z 1972 roku.

Nowe tłoczenie płyty "The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars" zostało wykonane na specjalnie skonstruowanej tokarce Neumann VMS80 z taśm-matek 192 kH pochodzących z Trident Studios. Nad tłoczeniem half-speed czuwał John Webber w AIR Studios.

"The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars" to przełomowy album, który sprawił, że David Bowie stał się w międzynarodową gwiazdą. Od 50 lat płyta pozostaje kamieniem milowym, zyskując z każdym rokiem na znaczeniu. Obecnie album na stałe wpisał się w popkulturę, a jego niezaprzeczalny wpływ obejmuje muzyków od Arcade Fire po Lady Gagę, androgyniczną modę Harry'ego Stylesa, koszule Noela Fieldinga w programie The Great British Bake-Off oraz wyzwania makijażowe Ziggy'ego na TikToku.

David Bowie pogrzebał postać Ziggy'ego Stardusta w lipcu 1973 roku, podczas osławionego show w londyńskim Hammersmith Odeon. Wpływ Ziggy'ego odczuwalny jest jednak do dziś. Niepublikowany materiał filmowy z tego legendarnego widowiska znajdzie się w nadchodzącym filmie Bretta Morgena "Moonage Daydream", którego światowa premiera odbędzie się we wrześniu br.

Tracklista:
Strona A:
1. Five Years
2. Soul Love
3. Moonage Daydream
4. Starman
5. It Ain’t Easy

Strona B:
6. Lady Stardust
7. Star
8. Hang On To Yourself
9. Ziggy Stardust
10. Suffragette City
11. Rock ’n’ Roll Suicide

50 rzeczy, których nie wiecie o płycie
"The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars"


1. Album w przeszłości był rozważany zarówno jako sztuka teatralna oraz film.

2. Płytę współprodukował Ken Scott, który wcześniej współprodukował "Hunky Dory", był inżynierem "Space Oddity" i miksował "The Man Who Sold The World".

3. Słynne zdjęcia z okładki zostały zrobione w styczniu 1972 roku przed budynkiem przy 21 Heddon Street, tuż przy Regent St w Londynie. Miejsce zostało wybrane, ponieważ fotograf Brian Ward miał swoje studio przy Heddon Street 21.

4. Przy Heddon St zrobiono tylko 17 zdjęć. Wszystkie zostały wykonane na czarno-białej kliszy, a następnie pokolorowane przez Terry'ego Pastora, który pokolorował również zdjęcie na okładce "Hunky Dory".

5. Ikona mody Kate Moss założyła cztery oryginalne stroje z okresu "Ziggy Stardust": kombinezon z jedną nogawką Kansaiego Yamamoto, czerwone buty na platformie i dwa kimona podczas sesji dla magazynu "Vogue" w 2003 roku oraz kombinezon Yamamoto "woodland creatures", w którym odebrała nagrodę BRIT w imieniu Bowiego w 2014 roku.

6. Charakterystyczny dla Ziggy'ego czerwony kolor włosów został nałożony przez Suzi Fussey, która była dziewczyną gitarzysty Micka Ronsona. Kolor farby to Red Hot Red firmy Schwarzkopf. Fryzura, która kosztowała Bowiego 2 funty, inspirowana była zdjęciem modelki w kreacji Kansaiego Yamamoto z numeru magazynu "Honey" z 1971 roku.

7. Pierwszy koncert Ziggy'ego Stardusta i The Spiders From Mars, choć jeszcze nie pod taką nazwą, odbył się 29 stycznia 1972 roku we Friars Club, Borough Assembly Hall przy Aylesbury Market Square. Przypuszcza się, że zespół zaprezentował sześć utworów z nadchodzącego albumu, a w koncercie wzięli udział Freddie Mercury i Roger Taylor z Queen. Bilety kosztowały 60 pensów w przedsprzedaży i 65 pensów w kasie.

8. Słynne wykonanie utworu "Starman" przez Bowiego w programie Top Of The Pops zostało nagrane 5 lipca i wyemitowane 6 lipca, a zgodnie z zasadami Musicians Union główny wokal Davida został wykonany na żywo.

9. Top Of The Pops nie było pierwszym wykonaniem "Starman" w telewizji. Pierwszy miał miejsce w programie muzycznym dla dzieci Granady Lift Off With Ayshea prowadzonym przez Aysheę Brough. Niestety nie odnaleziono żadnej kopii z tego występu.

10. Wśród coverów wykonywanych podczas trasy koncertowej Ziggy'ego Stardusta znalazły się utwory "Waiting For The Man" i "White Light, White Heat" zespołu The Velvet Underground, a także "My Death" i "Amsterdam" Jacques'a Brela, "Round 'n' Round" Chucka Berry'ego, "Let's Spend The Night Together" The Rolling Stones, "I Can't Explain" The Who, "I Feel Free" Cream oraz "Gotta Get A Job" Jamesa Browna.

11. W skład zespołu The Spiders From Mars wchodzili: Mick Ronson na gitarze, Mick "Woody" Woodmansey na perkusji i Trevor Bolder na basie. W ciągu następnego roku na różnych etapach na scenie dołączali do nich: Geoff MacCormack (znany też jako Warren Peace) na wokalu, Mike Garson, Nicky Graham i Robin Lumley na fortepianie, John "Hutch" Hutchinson na gitarze rytmicznej, Ken Fordham na saksofonie oraz Brian Wilshaw na saksofonie i flecie.

12. Zamiast po "Starman" wydać kolejny singiel z płyty, David Bowie zdecydował się na niealbumowy utwór "John, I'm Only Dancing", który ukazał się we wrześniu 1972 roku. W 1972 roku Bowie wydał jeszcze jeden singiel, "The Jean Genie", który pochodził z nadchodzącego albumu "Aladdin Sane".

13. W 2017 roku album "Ziggy Stardust" trafił do amerykańskiego National Recording Registry, ponieważ został uznany przez Bibliotekę Kongresu za "znaczący pod względem kulturowym, historycznym lub artystycznym".

14. Przed premierą albumu i po jego wydaniu zespół zagrał ponad 170 koncertów na trzech kontynentach. Mimo że w tym czasie ukazała się kolejna płyta "Aladdin Sane", trasa koncertowa zawsze była znana jako trasa "Ziggy Stardust".

15. Piosenka "Five Years" została zaprezentowana publiczności telewizyjnej 8 lutego 1972 roku, gdy David Bowie wraz z zespołem wykonał trzy utwory w programie The OId Grey Whistle Test w BBC2.

16. Album ukazał się 16 czerwca 1972 roku, a 1 lipca wszedł na listę sprzedaży z numerem 15. Był to najwyższy wynik tego tygodnia. Przez kolejne dwa lata płyta znajdowała się w pierwszej pięćdziesiątce brytyjskiego zestawienia.

17. Na tylnej okładce znalazł się napis "NALEŻY ODTWARZAĆ PRZY MAKSYMALNEJ GŁOŚNOŚCI". Instrukcja została pominięta w późniejszych wznowieniach, ale przywrócono ją na reedycji z 2015 roku, która była najbardziej wierną repliką oryginału.

18. Widoczne na okładce czerwone buty na platformie projektu Kansaiego Yamamoto kosztowały Bowiego 28 funtów (równowartość 420 funtów obecnie), a biało-czerwone buty zapaśnicze, które Bowie nosi na innych zdjęciach do płyty, zostały wykonane na zamówienie przez firmę Russell & Bromley.

19. Według Kena Scotta 95% wokali na płycie zostało zarejestrowanych przy jednym podejściu.

20. Nagranie albumu zajęło mniej niż dwa tygodnie w trakcie trzech miesięcy (listopad '71 - luty '72).

21. Najczęściej odtwarzanym utworem z albumu jest "Starman", a tuż za nim plasuje się "Moonage Daydream".

22. Nie ma już budki telefonicznej, która widnieje na tylnej stronie okładki albumu. Zastąpiła ją niebieska, ale w 1997 roku ponownie umieszczono tam czerwoną budkę typu K Series.

23. Numer telefonu budki telefonicznej to: +44 207 734 8719.

24. Widoczny na okładkowym zdjęciu znak z napisem K.West to nazwa firmy kuśnierskiej, która napisała do wytwórni Bowiego ze skargą dotyczącą bezprawnego użycia ich logo.

25. Oryginalny znak z napisem K.West należy teraz do fana Bowiego.

26. W miejscu, gdzie wcześniej znajdował się znak K.West, jest teraz czarna tablica upamiętniająca album, odsłonięta z okazji 40. rocznicy wydania płyty.

27. Wśród inspiracji kryjących się za albumem Bowie wymieniał takich artystów, jak Vince Taylor, The Velvet Underground, The Legendary Stardust Cowboy oraz pisarzy Williama Burroughsa i JG Ballarda.

28. W 1990 roku Bowie powiedział, że imię Ziggy pochodzi od zakładu krawieckiego, obok którego przejeżdżał kiedyś pociągiem.

29. Na płycie gościnnie wystąpili Rick Wakeman i Dana Gillespie.

30. Album został nagrany w Trident Studios w St Anne's Court, w Soho, w Londynie. Obiekt ten nadal istnieje, ale obecnie jest wykorzystywany do pracy z lektorami.

31. Ogromny sukces albumu sprawił, że poprzednia płyta Davida "Hunky Dory" i singiel "Life On Mars" stały się hitami miesiące po ich wydaniu.

32. Mimo że wszystkie utwory z albumu stały się klasykami rocka, wydano tylko trzy single: "Starman", "Rock 'n' Roll Suicide" i "Suffragette City", przy czym dwa ostatnie ukazały się dopiero odpowiednio dwa i cztery lata po premierze płyty.

33. Kombinezon, który Bowie ma na sobie na okładce, został zaprojektowany przez jego przyjaciela Freddiego Burrettiego.

34. Gitara, którą David trzyma na okładce, to Gibson Les Paul. Instrument należał do Marka Carra Pritchetta, kolegi z zespołu Arnold Corns.

35. "Starman" był ostatnim utworem, który powstał na potrzeby albumu. Został nagrany 4 lutego 1972 roku wraz z "Suffragette City" i "Rock 'n' Roll Suicide".

36. Wszystkie utwory z albumu były wielokrotnie wykonywane na żywo w trakcie kariery Bowiego. Jednak "It Ain't Easy", cover Rona Daviesa, został wykonany tylko raz w audycji BBC Radio 1 Live in Concert w czerwcu 1971 roku.

37. Utwór "Lady Stardust" oryginalnie nosił tytuł "He Was Alright (A Song For Marc)" w hołdzie przyjacielowi Bowiego, Marcowi Bolanowi. Jest to najpopularniejsza piosenka Ziggy'ego w Japonii i została tam wydana na limitowanym, 7-calowym picture discu w 2017 roku z okazji tokijskiej wystawy "David Bowie Is".

38. Cover "Round And Round" Chucka Berry'ego został w ostatniej chwili zastąpiony na płycie przez utwór "Starman".

39. Wers "Hey man, Droogie don't crash here" z utworu "Suffragette City" nawiązuje do "Mechanicznej pomarańczy". Ekranizacja ukazała się w Wielkiej Brytanii 13 stycznia 1972 roku, zaledwie trzy tygodnie przed nagraniem piosenki.

40. "Starman", "Ziggy Stardust", "Moonage Daydream", "Five Years", "Rock 'N' Roll Suicide", "Suffragette City" i "Lady Stardust" miały swój światowy debiut podczas BBC Sessions Boba Harrisa i Johna Peela w styczniu i maju 1972 roku. Zostały one wydane na płycie "Bowie At The Beeb" w 2000 roku.

41. Występ Davida Bowiego z utworem "Starman" w programie Top Of The Pops 6 lipca 1972 roku został uznany za zmieniający życie dla takich gwiazd, jak Robert Smith (The Cure), Bono (U2), Boy George, Mick Jones (The Clash), Johnny Marr (The Smiths), Siouxsie Sioux (Siouxsie & The Banshees), Marc Riley (The Fall), Noel Gallagher, Dave Gahan (Depeche Mode), Adam Ant, Gary Numan, Gary Kemp (Spandau Ballet), Elton John i Nick Rhodes (Duran Duran).

42. Piosenka otwierająca album, "Five Years", była wykonywana przez Bowiego i jego zespół na próbie przed koncertem Live Aid w 1985 roku. Ostatecznie zrezygnowano z niej, a w jej miejsce nadano materiały telewizyjne o suszy w Somalii.

43. Wczesne wersje dwóch utworów z albumu, "Moonage Daydream" i "Hang On To Yourself", zostały nagrane przez projekt Arnold Corns, dla przyjaciela Davida, projektanta Freddiego Burrettiego.

44. Numer "Suffragette City" został pierwotnie zaproponowany zespołowi Mott The Hoople. Grupa jednak nie była zainteresowana, więc Bowie zatrzymał utwór dla siebie, a później napisał dla nich "All The Young Dudes".

45. Piosenki z albumu pojawiły się w takich serialach i filmach, jak "Strażnicy galaktyki", "The Crown", "Żywe trupy" ("The Walking Dead"), "Marsjanin", "Życie na Marsie".

46. Ostatni występ Ziggy'ego z lipca 1973 roku został uwieczniony na filmie "Ziggy Stardust And The Spiders From Mars" przez dokumentalistę D.A. Pennebakera. Okrojona wersja obrazu została pokazana w amerykańskiej telewizji w 1974 roku, ale na całym świecie dzieło trafiło do kin dopiero w 1983 roku.

47. W 2017 roku nowo odkryty wymarły gatunek osy został nazwany Archaeoteleia astropulvis (astropulvis to po łacinie "gwiezdny pył" - "star dust") na cześć albumu.

48. "Time", "NME", "Rolling Stone" i wiele innych pism uznało "The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars" za jeden z najwspanialszych albumów wszech czasów.

49. Utwory z tego albumu były coverowane przez takich artystów, jak Bauhaus, Duran Duran, Placebo, Arcade Fire, The Polyphonic Spree, Culture Club, Def Leppard, Red Hot Chili Peppers, Seu Jorge, Portugal. The Man i wielu innych.

50. Bowie zakończył swoją przygodę z postacią Ziggy'ego Stardusta 3 lipca 1973 roku w Hammersmith Odeon w Londynie słowami: "Ze wszystkich występów na tej trasie, ten pozostanie z nami najdłużej, ponieważ nie tylko jest to ostatni koncert na tej trasie, ale także ostatni koncert pod tym szyldem w ogóle.”

źródło: Warner Music Poland
Czytaj dalej...
Subskrybuj to źródło RSS